Studiul GfK Euro Climate- despre consumatorii europeni

Posted on 02/04/2012

0


Consumatorii europeni sunt mai optimişti în ceea ce priveşte evoluţia economică a ţărilor lor
Conform studiului GfK Euro Climate, starea de spirit a consumatorilor din multe ţări ale Uniunii Europene a înregistrat, pentru prima dată de la declanşarea crizei economice şi financiare, o îmbunătăţire, în ciuda inflaţiei şi a nesiguranţei create de măsurile de auteritate luate în Grecia.

Concluziile cheie ale studiului GfK despre climatul de consum în Europa reflectă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică, a preţurile şi a veniturile, precum şi a dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Marea Britanie, Polonia, Cehia, România şi Spania. Aceste unsprezece ţări însumează circa 80% din populaţia totală a celor 27 state membre ale UE.

Mulţi consumatori sunt încă neliniştiţi, nefiind convinşi că ascensiunea bruscă înregistrată în ţările lor va fi de durată. Unele ţări încă se mai confruntă cu dificultăţi asociate crizei financiare şi efectelor acesteia – cel mai notabil caz este Grecia. Nesiguranţa privind modul în care situaţia va progresa în această ţară, şi de asemenea în Irlanda şi Portugalia, anului. În general, consumatorul european este îngrijorat în mod special de creşterea costurilor alimentelor şi a combustibilului.

Aşteptările consumatorilor privind starea economiei
Studiul indică faptul că în aproape toate ţările monitorizate, recesiunea a trecut de faza critică, iar mulţi consumatori speră ca ţara lor să poată depăşi, pe termen mediu, criza. Excepţiile sunt Austria, unde indicatorul a înregistrat o scădere de la începutul anului, şi Cehia. Germania continuă să fie motorul creşterii economice în Europa: în prezent indicatorul din această ţară se situează la o valoare de 50,3 puncte.

Indicatorul a înregistrat de asemenea o creştere deosebit de puternică în Spania, Marea Britanie, Franţa şi Polonia. În ultimele 12 luni, România a prezentat un trend ascendent accentuat: indicatorul a urcat continuu de la nivelul său de -71 puncte în iunie 2010 la cel actual de -26,2 puncte.

Printre ţările mai puţin optimiste se numără Cehia, care are puţină încredere în economia ţării, deoarece guvernul trece printr-o criză, iar cetăţenilor le este teamă că reformele anunţate nu vor fi implementate la timp, iar faptul că se aşteaptă ca şomajul să urce în a doua jumătate a anului constituie un alt motiv de îngrijorare. Acest lucru se reflectă în aşteptările consumatorilor privind starea economiei, care au atins cel mai coborât nivel (-48,1 puncte) de la începutul lui 2006.

O altă ţară pesimistă este Austria, unde valoarea indicatorului a scăzut cu aproape 10 puncte în trimestrul al doilea, ajungând la nivelul actual de 21 de puncte, din cauza discuţiilor continue cu privire la criza financiară europeană şi bailout-ul de câteva zeci de miliarde al Greciei care neliniştesc consumatorii.

Aşteptările privind starea economiei în Grecia par deocamdată să se fi stabilizat, rămânând constante în al doilea trimestru, deşi nivelul continuă să fie foarte coborât: indicatorul se află acum la valoarea de -54,7 puncte.

Aşteptările consumatorilor privind preţurile
În multe ţări monitorizate de studiu, aşteptările consumatorilor privind preţurile au depăşit faza de vârf, scăzând în al doilea trimestru. Italia înregistrează în prezent cel mai scăzut nivel (-18,4 puncte). Cu toate că valoarea indicatorului rămâne foarte ridicată în Franţa, la 32 de puncte, situaţia din această ţară s-a ameliorat considerabil: în aprilie, indicatorul se afla încă la valoarea de 49 de puncte. Şi în Austria, aşteptările privind preţurile se află la un nivel ridicat, respectiv la 30,6 puncte. Valoarea indicatorului a crescut în Marea Britanie, Cehia şi Grecia.

În Grecia, creşterea TVA-ul pentru diferite produse şi servicii de la 11% la 23%, cum ar fi mâncarea şi băutura în restaurante, a afectat direct viaţa de zi cu zi a grecilor. Ieşitul cu familia sau prietenii constituie o parte integrală a vieţii în această ţară mediteraneană. Consumatorii resimt ca urmare într-un mod foarte dureros această majorare.

Dorinţa de cumpărare
Ameliorarea treptată a situaţiei economice şi anticiparea revenirii la venituri mai mari îşi fac simţite efectele asupra dorinţei de cumpărare. Trendul pare să fi trecut de faza critică în majoritatea ţărilor, valoarea indicatorului fiind fie stabilă, fie în uşoară creştere. Astfel, Germania a înregistrat o valoare maximă record de 35,1 puncte, în timp ce Grecia se situează la celălalt capăt al scalei, cu -41,8 puncte, urmată îndeaproape de Marea Britanie cu -41,5 puncte.

În Bulgaria, valoarea indicatorului se află în prezent la -3,1 puncte, cea mai coborâtă valoare înregistrată din februarie 2005. Având în vedere faptul că veniturile disponibile abia acoperă costurile normale ale vieţii, şi că este puţin probabil ca acest lucru să se schimbe în viitorul apropiat, datorită ratei ridicate a inflaţiei, consumatorii nu consideră prezentul a fi un moment oportun pentru cumpărături majore, efectuându-le doar pe cele strict necesare. Ei trebuie să se concentreze în primul rând asupra bugetelor gospodăriilor proprii.

Extra info

Grupul GfK oferă expertiza fundamentală de care industria, comerţul, întreprinderile prestatoare de servicii şi mass-media au nevoie pentru a adopta decizii adecvate în domeniul pieţei. Oferta cuprinzătoare include servicii de informare şi de consiliere în cele trei sectoare majore – Custom Research, Retail and Technology şi Media. Considerat numărul 4 între companiile de sondare a pieţei din lume, GfK activează în peste 100 de ţări, având peste 10.000 de angajaţi. În anul 2010, cifra de afaceri a Grupului GfK s-a ridicat la 1,29 miliarde de euro.

sursa http://www.iaa.ro

 

Posted in: Studii