Piata de electrocasnice din nou in vizor

Posted on 03/04/2012

0


S-a observat  in ultimul timp o revenire a interesului consumatorului pentru tot ce inseamna aparatura electrocasnica. Dupa ëxplozia „din 2008,  cand cozile celor care luau cu asalt magazinele de electronice pentru a cumpara cu un credit “doar cu buletinul”  a urmat o perioada de acalmie. Astfel, in 2012 cozile au disparut iar clientii cumpara produse electronice fara credit, poate doar cu cardul de credit in rate. Dar important este ca oamenii cumpara din nou.

Un articol interesant din Bizmagazin analizeaza acest aspect, cauze, trenduri si directii.
Criza a modificat in totalitate atat comportamentul consumatorului, cat si strategiile retailerilor de profil. In perioada de boom, 2007 si 2008, piata totala de electroretail a inregistrat vanzari de 2,22 miliarde de euro, respectiv 2,47 miliarde. Anul trecut, scaderea fata de 2008 a fost de aproape 50%, vanzarile ridicandu-se doar pana la 1,4 miliarde de euro, potrivit studiului GfK TEMAX Romania realizat de GfK. Oricum insa stam bine, pentru ca, intre 2010 si 2011, cresterea a fost de 12,8%.
Am asistat in acesti ani si la insolventa unui mare retailer, Flanco, dar si la strategia sa de revenire, care a facut sa ajunga acum din nou in prim-plan. Vanzarile companiei au fost anul trecut in crestere cu 37,5% fata de 2010, atingand o cifra de afaceri de 110 milioane euro, in linie cu asteptarile companiei. Cota de piata medie a retailerului in 2011 a fost de 11%, iar profitul operational obtinut de Flanco pentru anul trecut este de 3,5 milioane euro. “Flanco reprezinta un model de success in industria de electro-IT din Romania, crescand mai mult decat piata. Evolutia se explica atat prin castigarea de cota de piata, cat si prin generarea de business nou, ca urmare a implementarii unor campanii de marketing extrem de atractive. De asemenea, extinderea suprafetei de vanzare si plasarea noilor magazine in centre comerciale cu trafic mare au contribuit la dezvoltarea businessului Flanco in 2011”, a declarat Adrian Olteanu, CEO Flanco.
Compania a incheiat anul 2011 cu o suprafata de vanzare de 41.500 mp si un numar de 77 de magazine, dintre care 83% in galerii comerciale si 17% in locatii stradale. In ceea ce priveste valoarea bonului de casa in magazinele Flanco in 2011, acesta a crescut cu 16% fata de 2010, ajungand la valoarea de 115 euro (inclusiv TVA). In anul 2011, compania a deschis 14 magazine noi, in urma unei investitii de peste 8,5 milioane euro (inclusiv stocuri). Magazinele deschise in ultima parte a anului 2011, precum si cele care vor fi inaugurate in 2012 au la baza conceptul lansat de retailer in octombrie 2011, in magazinul din Unirea Shopping Center.

SEMNALUL ULTIMULUI TRIMESTRU
Cel care a redat speranta pentru un 2012 mai bun a fost ultimul trimestru din 2011, cand vanzarile au fost de 465 de milioane de euro, cea mai mare valoare inregistrata in ultimii ani, potrivit studiului GfK. Cel mai bun trimestru pentru piata de retail electro-IT a avut o pondere de 35% in vanzarile totale. Reprezentantii Flanco au confirmat aceasta crestere, raportand pentru perioada octombrie-decembrie 2011 vanzari de 48,1 milioane euro si o cota de piata medie de 13,5%. Nici ceilalti retaileri nu au stat degeaba, desi Altex, care odata era extreme de activ in comunicare si in campanii de marketing, nu mai este la fel de vizibil. Intr-o declaratie acordata Ziarului Financiar, Dan Ostahie, directorul general si proprietarul companiei, prognoza ca vanzarile retailerului vor depasi 200 de milioane de euro in 2011, de la 195 de milioane in 2010. Altex a ajuns la 90 de magazine si planuieste sa deschida si alte unitati in acest an.
Cel mai mare retailer dupa numarul de magazine, Domo, a continuat expansiunea si a deschis in trimestrul patru al anului trecut nu mai putin de sapte magazine de suprafata mare, peste 1.000 mp. “In aceste vremuri schimbatoare suntem in proces de redefinire a conceptului de retail si a formatului de magazin, si trebuie sa ne reinventam in fiecare zi pentru supravietuire”, declara Lorand Szarvadi, CEO Domo Retail. Reteaua Domo numara in acest moment 110 magazine, insumand peste 83.000 mp, insa este in plin proces de extindere si optimizare a retelei, fiind inchise 10 magazine mai mici, neprofitabile. Domo nu a anuntat inca cifrele financiare pentru anul trecut, insa a incheiat anul 2010 cu o cifra de afaceri de 180 de milioane de euro.
Retailerii online vin si ei din urma foarte tare si preiau felii mari din cota de piata. eMag, liderul incontestabil al retailului online (peste 70% cota de piata), a ajuns sa aiba o cota de peste 10% in piata totala de retail, cu vanzari de 145 de milioane de euro, luptand de la egal la egal cu marii jucatori din offline.
Pentru acest an, retailerii estimeaza vanzari in crestere. Flanco vede pentru primul trimestru o crestere a afacerilor cu 40% fata de perioada similara din 2011, precum si atingerea unei cifre de afaceri de 140 de milioane de euro pentru intreg anul 2012. Compania are in plan inaugurarea a pana la 5 puncte de vanzare sub noul concept. Piata electro-IT isi va mentine tendinta de crestere si in 2012, iar cheltuielile per cap de locuitor pentru produse electro-IT ar putea creste cu 5-7%. In ceea ce priveste evolutia preturilor in 2012, Flanco estimeaza o crestere de 3%, pana la 5%.

sursa: http://www.revistabiz.ro

Posted in: Piata