Succes= adaptare, reinventare

Posted on 03/04/2012

0


Acesta este secretul unor intreprinzatori care au incercat, au reusit iar acum , din nou, reusesc sa faca si altceva.
Intelegand dinamica pietei si contextul macro-economic , CMB Travel se reinventează.
Povestea din spatele acestui business – in randurile de mai jos

( articol preluat de pe http://www.businessmagazin.ro)

Pasiunea pentru călătorii a împins-o pe Roxana Bălcescu, director executiv şi co-acţionar al CMB TRAVEL (împreună cu soţul său, Cristian Bălcescu) în aventura de a construi un brand pentru o agenţie de turism la începutul anilor ’90. Creşterea pieţei de la începutul anilor 2000, dorinţa clasei mijlocii (atâta câtă există în România) de a vedea lumea şi salturile de la an la an ale pieţei de ticketing au dus la dezvoltarea agenţiei, care avea în 2005 afaceri de 5,5 milioane de euro. Încă de la început, CMB TRAVEL fusese o agenţie care ţintea clienţii up-market, vânzând vacanţe personalizate şi destinaţii exotice. Astfel, în agenţiile CMB au intrat de-a lungul timpului manageri sau antreprenori care, mulţumiţi fiind de servicii, au solicitat şi oferte pentru companiile în care lucrau. „Divizia de evenimente s-a dezvoltat astfel pe parcurs, din principiul meu de a nu refuza niciun client”, povesteşte Roxana Bălcescu.
Din ofertă în ofertă pentru diverse evenimente, Roxana Bălcescu şi-a dat seama că, deşi ultimii ani au fost dificili, a trecut relativ uşor peste această perioadă, când toţi colegii săi de pe piaţa de turism au dat din colţ în colţ. Familiei Bălcescu nu i-a fost deloc uşor în primul an al crizei, 2008, când şi-a revizuit în scădere cifra de afaceri de la 10 la 9 milioane de euro; anul a fost însă mai prost decât se aşteptau, astfel că l-au închis cu afaceri de 7 milioane de euro. 2009 şi 2010 au adus scăderi mai importante (până la 4,2, respectiv 3,8 milioane de euro), iar 2011 a fost un an de stagnare, perspectivele pentru 2012 fiind de menţinere la aproximativ acelaşi nivel sau de uşoară creştere, în funcţie de noile contracte care ar mai putea intra în firmă.
Ultimii ani au fost slabi pentru domeniu, iar turismul şi piaţa de evenimente au scăzut, singurul care şi-a demonstrat încă o dată stabilitatea fiind turismul corporate. Pot fi evenimentele corporate o zonă mai profitabilă decât turismul? Sau doar mai uşor de gestionat odată cu noile reguli ale pieţei, instalate în ultimii doi-trei ani?
CMB TRAVEL a început să organizeze sporadic evenimente cu mai mulţi ani în urmă. În general, cam toate agenţiile de turism îşi bazează activitatea atât pe leisure, cât şi pe turism de business, proporţia dintre cele două variind în funcţie de specificul agenţiei. Cele mai multe agenţii de turism recunosc însă că cea mai profitabilă activitate a lor este ticketingul (vânzarea de bilete de avion către companii), aceasta fiind cea mai des întâlnită activitate a ceea ce este numit generic turism corporate. Dar cerinţele clienţilor companii merg de multe ori mai departe de atât, aceştia începând să ceară team-buildinguri, organizarea de incentives (vacanţe organizate pentru partenerii de afaceri) şi, cel mai frecvent, evenimente corporate. „Ne-a fost destul de clar încă din perioada 2004 – 2005 că segmentul organizării de evenimente va urma un curs ascendent în anii următori”, spune Roxana Bălcescu, care organizase deja în 2006 câteva evenimente şi nu avea un plan clar dacă şi cum va evolua acest segment al afacerii.
O experienţă neplăcută cu angajaţii săi a făcut-o să se gândească mai bine: în timp ce un eveniment organizat de agenţia sa se desfăşura undeva în zona Sibiului, i s-a adus la cunoştinţă că angajaţii săi nu îşi făceau treaba cum ar trebui. „M-am urcat în maşină şi am plecat pur şi simplu la Sibiu, fără ca angajaţii mei să ştie şi mi-am găsit personalul care trebuia să asigure asistenţa şi derularea evenimentului la restaurant, servind prânzul şi stând relaxat, ca la cafenea. Situaţia aceasta era inacceptabilă şi trebuia să înceteze imediat”, povesteşte Roxana Bălcescu. Acela a fost momentul când a simţit că organizarea de evenimente trebuie să se dezvolte ca o divizie separată, în care lucrează acum 10 persoane. „Am schimbat stafful, am început conceperea de norme şi politici, de implementare a unor soluţii specifice care să vină în întâmpinarea companiilor şi, nu în ultimul rând, am luat decizia de a conduce personal această divizie de evenimente, numită – cum altfel? – CMB EVENTS”, povesteşte Roxana Bălcescu.

Posted in: Piata