Meseria? Oricare.Ocupatia? Tot ce nu fac altii

Posted on 17/08/2012

0


Asa as putea sa ii prezint in doar 4 cuvinte, pe cei care fac lucrurile atat de altfel.De la organizatii la business, de la angajati la antreprenori, pentru soții Anca și Radu Apostoae, ambii în vârstă de 28 de ani, a fost doar un pas.Anca lucrează la departamentul IMM al BCR iar Radu este Project Manager la compania de tehnologie Misys.
Povestea lor si a librariei virtuale „BOOKbyte” ,pe larg si cu multa pasiune, in randurile ce urmeaza.

Împreună cu inca un prieten din Olanda, Anca si Radu sunt, de anul trecut, proprietarii companiei „BOOKbyte”, o librărie virtuală specializată în comerţul cu cărţi digitale.
Dacă pentru colegii lor pauzele de prânz se petrec relaxat, cu o salată și o ceașcă de cafea în față, pentru Radu și Anca sunt prilejuri tocmai bune de a‑și fixa o întâlnire punctuală cu o editură pe care să o convingă să încheie un contract cu ei sau de a da câteva telefoane clienților importanţi. Într‑o afacere nouă, fiecare secundă contează.
Povestea lor de business are, după cum am glumit împreună la interviu, darul de a închide un cerc. În luna februarie 2010, când am scris împreună cu alți doi colegi de la Forbes un cover‑story despre revoluția digitală provocată de iPad, nu bănuiam că povestea avea să nască la rândul ei o altă poveste.

Anca și Radu și‑au început afacerea cu cărți digitale chiar în acea lună, după ce coverul Forbes a venit cu o idee îndrăzneaţă la momentul oportun. „Ne doream să facem un business de multă vreme”, explică Radu, „dar știam cât este de important să reușești să fii primul într‑un domeniu”. Cărțile digitale păreau un teren propice, iar online‑ul era atractiv din două motive: costurile reduse și creşterea aproape inevitabilă. „Era clar că toți editorii de carte își vor dori, la un moment dat, digitalizarea”, completează şi Anca.
Deşi la început nu ştiau nimic despre edituri sau cărţi virtuale, experiența din corporațiile în care lucrează a cântărit foarte mult în balanța businessului. „Eram deja obișnuiți să respectăm deadline‑uri, să fim organizați și punctuali”, rezumă cei doi elementele împrumutate din culturile organizaționale din care provin. Faptul că la serviciul „de zi” au de făcut raportări periodice și gestionează multiple proiecte în paralel, într‑un program bine pus la punct pe ore și minute, i‑a ajutat să‑și disciplineze și afacerea. „Ceea ce înveți să faci la job, pui în practică în business”, crede Radu a cărui experiență pe IT și‑a spus cuvântul în reglarea inevitabilelor bug‑uri și probleme punctuale apărute pe parcurs.

Prima editură cu care au bătut palma a fost Niculescu, dar lucrurile nu au mers atât de ușor pe cât își imaginau la început. „Credeam că bagi serverul în priză și lucrurile încep să curgă”, râde acum Anca. Și‑au depășit bugetul inițial de mai multe ori decât stau să numere, dar scenariul nu era neașteptat pentru o afacere nouă: „Nu ai cum să faci previziuni fără contracte și înțelegeri ferme, într‑un domeniu despre care puțini știu cu adevărat ceva”. Totul s‑a învățat pe parcurs, într‑un an care a cântărit cât zece.
Chiar dacă între timp au mai apărut jucători pe piață, inclusiv unii de talie mare, cu care lupta de la egal la egal este aproape imposibilă, concurența înseamnă creșterea industriei în sine.

Jucătorii mai mici pot trăi în siajul celor mari” crede Radu. Tot pentru a încuraja dezvoltarea pieței de cărți digitale, cei doi au devenit și importatorii exclusivi ai celor mai subțiri e‑readere din lume, de la Bookeen. Deocamdată au 1.500 de clienți înregistrați iar ritmul de creştere – lent dar constant – se datorează unor mijloace de promovare pe bani puțini sau deloc: Facebook, participări la târguri de carte și la evenimente culturale ori e‑readere date în consignație în marile librării.
 

Experiența din bancă a învățat‑o pe Anca să nu se sperie de creșterea neașteptat de înceată. „La start‑up‑urile pe care le evaluez la serviciu nu mă aștept niciodată ca previziunile de vânzări din primul an să acopere cheltuielile, e ceva normal să meargă mai lent”, explică ea. Normal, dar și puțin descurajant, recunoaște Radu: „Intri cu visuri mari, dar înveți să te temperezi și să‑ți pui frână”. BOOKbyte rămâne, însă, cel mai bun crash‑course de business pe care și‑l puteau imagina și o lecție dură privind viteza de schimbare a lucrurilor: într‑un singur an de existență și‑au rebranduit logoul și site‑ul, și‑au schimbat strategia la 90 de grade și au învățat cum să abordeze altfel evenimentele la care participă.

Şi, mai ales, cum să‑şi explice mult mai bine businessul în fața clienţilor. În special ideea de DRM(Digital Rights Management), o tehnologie menită să împiedice pirateria cărţilor digitale, ce implică instalarea unui program special. „Noi am fost singurii care au intrat cu DRM la început şi am fost văzuţi ca «neprietenoşii»“, explică Radu reticenţa consumatorilor, care se vedeau obligaţi să facă un pas în plus înainte de a‑şi putea folosi produsul. După ce au riscat cu câteva titluri oferite „la liber” pentru a populariza ideea de carte digitală, toţi ceilalţi jucători au introdus însă, la rândul lor, sistemul DRM. Dovada că, în business, trebuie să ştii uneori să aştepţi.

Posted in: Ne place